Trendspaning i matematik: Craig Barton och Daniel Barker

PÅMINNELSE
Vänligen meddela oss snarast genom att avanmäla dig om du inte kan komma då vi har många som köar till eventet.
Välkommen!


----

Kostnadsfri inspirationskväll för dig som undervisar i matematik för högstadiet och gymnasiet

Tid: 16.30 –  ca 19.00 (lättare mat och dryck från 16.00)

Hur påverkar det matematikundervisningen att utgå från hjärnforskning? Och hur förhåller vi oss till nyheten programmering så att det blir ett värdefullt verktyg för att lära sig matematik? Inled terminen med en inspirerande föreläsnngskväll.

Formative Assessment and Diagnostic Questions

Föreläsningen håll på engelska.
Enligt Craig Barton är formativ bedömning en grundpelare inom matematikundervisningen. Han kommer bland annat att prata om hur en väl fungerande formativ bedömning kan se ut och vad vi kan lära oss av elevernas svar. Är flervalsfrågor fel, hur förhåller man sig till olika typer av elevsvar och hur kan lärare diskutera ämnet på skolorna? Dags att kasta facksnacket över bord och fokusera på de delar som verkligen har betydelse för en meningsfull undervisning och inlärning.

Craig Barton är en av Storbritanniens mest respekterade och hyllade matematiklärare. Han har gjort stor succé med sin banbrytande bok, How I Wish I’d Taught Maths, som snart kommer i svensk översättning (Hjärnan i matematikundervisningen, Natur & Kultur, 2018). I boken beskriver han sitt omvälvande möte med kognitionsforskningen och hur den fått honom att ompröva sin undervisning och anpassa den efter hur vi faktiskt lär oss och hur vårt minne fungerar. Barton är även uppmärksammad för podden Mr Barton Maths Podcast där han intervjuar forskare och lärare, som Dylan William och Daisy Christodoulou, och utför experiment med studenter och kollegor.

Programmering och problemlösning i matematik 

Nu kommer programmering in som en ny möjlighet i såväl grundskolans som gymnasiets matematik. Frågan är bara hur vi ska undervisa så att eleverna ges möjlighet att lära sig programmera samtidigt som det blir ett verktyg för att lära sig matematik och lösa matematiska problem. Det är en intressant utmaning som väcker många frågor och under föreläsningen ges konkreta förslag på hur man både kommer igång med och arbetar vidare med programmering och problemlösning i matematikundervisningen.
När är det lämpligt att programmera i matematik? Vilken typ av uppgifter är lämpliga? Hur ska vi hinna med programmering också?

Daniel Barker har lång erfarenhet som matematiklärare och arbetar nu som konceptutvecklare av digitala läromedel med fokus på undervisning.

Hurra!
Under kvällen firar vi också lanseringen av NOKflex Code och Matematik 5000+!


Datum:2018-09-06
Tid:16:00 - 19:00
Plats:Natur & Kultur
Adress:Karlavägen 31   Visa karta
Postnr:11431
Ort:Stockholm

Sista anmälningsdatum:
2018-09-06 kl: 11:00
Anmäl dig nedan
Förnamn:  *
Efternamn:  *
E-post:  *
Undervisar i ämne  *
Årskurs
Skola  *
Ort  *
Gluten/laktosintolerant