Tid: 16.30 – ca 19.00 (lättare mat och dryck från 16.00) Hur påverkar det matematikundervisningen att utgå från hjärnforskning? Och hur förhåller vi oss till nyheten programmering så att det blir ett värdefullt verktyg för att lära sig matematik? Inled terminen med en inspirerande föreläsnngskväll.
Nu kommer programmering in som en ny möjlighet i såväl grundskolans som gymnasiets matematik. Frågan är bara hur vi ska undervisa så att eleverna ges möjlighet att lära sig programmera samtidigt som det blir ett verktyg för att lära sig matematik och lösa matematiska problem. Det är en intressant utmaning som väcker många frågor och under föreläsningen ges konkreta förslag på hur man både kommer igång med och arbetar vidare med programmering och problemlösning i matematikundervisningen. När är det lämpligt att programmera i matematik? Vilken typ av uppgifter är lämpliga? Hur ska vi hinna med programmering också? Daniel Barker har lång erfarenhet som matematiklärare och arbetar nu som konceptutvecklare av digitala läromedel med fokus på undervisning. Hurra! Under kvällen firar vi också lanseringen av NOKflex Code och Matematik 5000+!